Hoppa till sidans innehåll

Verksamhetsberättelser


Verksamhetsberättelse 2012 för Vansbro Ryttarsällskap Ungdomssektionen.

Styrelsen 2012

 

Ordförande                                 Emelie Eld

 

Vice Ordförande                          Lovisa Thorwall

 

Sekreterare                                Elsa Munters-Isaksson

 

Kassör                                       Ellen Lundgren

 

Ledamot                                     Madeleine Andersson

                                                Agnes Elofsson

Suppleant                                   Moa Olsson 
                                                Ellinor Brors
                                                Katarina deWall
                                                Emmy Ohlsson

 

Under 2012 har styrelsen haft ca 10 protokollförda möten. Vi har då under mötena främst planerat kommande aktiviteter. Några utav de planerade aktiviteterna har blivigt inställda på grund utav för få anmälda men varje genomförd aktivitet har avslutats på bästa sätt med glada deltagare och nöjde ledare.

 

Vi ser fram emot och hoppas att 2013 kommer bli ett minst lika lyckat år med ännu fler deltagare och aktiviteter.

 

 

Följande består av sammanfattningar utav våra lyckade aktiviteter som vi arrangerat under 2012

Den omtyckta rykttävlingen         

Ett utav målen för ungdomssektionen är att ALLA kan vara med. Därmed arrangerade vi en rykttävling för klubbens medlemmar i våras. På anmälningslistan fanns ett begränsat antal platser beroende på antalet ponnyer som fanns på klubben men de fick om de ville ha med sig sin egen ponny.

Aktiviteten engagerades på följande sätt,
Två ansvariga tar in klubbens ponnyer och placerar dem i sina egna boxar. För tillfället ägde vi 10 ponnyer och alla behövdes. Två utav deltagarna hade även med sina egna shettisar så det var totalt 12 ponnyer i stallet som skulle medverka. Vi ledare välkomnar deltagarna och berättar hur tävlingen går till och hur lång tid de fick på sig att rykta hästarna.

Tiden var 45 minuter och under de minuterarna skulle de göra sina hästar så fina som möjligt. Därefter skulle vi ledare sätta poäng mellan 1-10 efter ”renlighet och välryktat” på huvud, päls, man & svans, hovar och även allmänt intryck. Vi berättade även att man inte fick extra poäng om man gjorde flätor eller knoppar eftersom att alla kanske inte kan fläta eller göra knoppar utan alla hade lika stor chans att vinna oavsett om man hade en ridskoleponny, sin egen häst, flätor eller inte flätor.  Deltagarna skulle själva borsta sin häst, de fick inte dela häst med någon för att kunna borsta dubbelt så mycket. Efter 45 minuters rykt, poängsättning och utsläppning av ridskolans ponnyer så samlades vi i klubbens cafeteria för att uträtta prisutdelning. Där utnämndes en till vinnare och de övriga till andraplacerade.

Alla fick en rosett och ett fint pris innan vi avslutade aktiviteten. Hem ifrån stallet åkte både deltagare och ledare glada och nöjda. Eftersom att denna aktivitet var så lyckad och omtyckt med många deltagare så arrangerades rykttävlingen flera gånger under kommande lov under året gång.

 

Tolkning

I februari anordnade vi en aktivitet för barnen som ville prova på att tolka. 10 barn hade anmält sig så vi använde oss utav två ponnyer, vår lilla a-ponny Sloggi och vår c-ponny Stjärndivan. Dagen innan tolkade några ur US bakom ponnyerna för att vänja dem och se om att de accepterade selen och snörena bakåt, att någon åkte bakom och så kollade vi även om de var pigga eller inte.

Vi ville gärna ha lugna hästar som inte blev stressade eller väldigt pigga, men Sloggi och ”Divan” skötte sig galant så vi valde att tolka bakom dem. Vi tänkte mycket på säkerheten under aktivitetens gång genom att vi i US än en gång red ponnyerna och tolkade även första gången, för att se om de skötte sig lika bra och även för att visa tekniken som tolkare. Vi bestämde att alla deltagare behövde ha hjälm och handskar och vi berättade även vad de skulle göra om de var på väg att ramla, nämligen släppa snöret och inte skrika.

Vi tog det väldigt lugnt i början när barnen skulle få tolka eftersom att det var mycket snö och ganska gropigt på den plogade vägen. Vi var ute på vår galoppslinga där vår käre vaktmästare hade plogat en väg åt oss att rida och tolka på. Både hästarna och barnen var väldigt duktiga och deltagarna frågade och frågade om de inte kunde få åka bakom när vi galopperade med hästarna. Jo självklart fick de det! Men bara en gång var eftersom att hästarna började frusta och bli lite trötta.

Barnen log sitt allra bredaste leende när de åkte förbi oss bakom ponnyerna så fick, så roligt de hade! När både barnen och vi var nöjda så grillade vi korv tillsammans i vintersolen.

Det var en jätterolig förmiddag med många skratt och många glada miner!

Den klassiska kycklingjakten

Under påsklovet anordnade vi en kycklingjakt som återigen var väldigt populär bland barnen. Kycklingjakten gick ut på att barnen fick rida en liten ”hinderbana” som vi i US hade byggt. Vi försökte att göra den lite annorlunda jämfört med förra årets kycklingjakt och anpassad för alla barn, såklart. Därefter ska barnen få rida genom hinderbanan och samtidigt leta efter gömda kycklingar som kan ligga på de mest konstiga ställena på banan. Utmaningen var att hitta rätt antal kycklingar eller så nära antalet kycklingar som möjligt. Om flera deltagare hittade lika många avgjorde tiden vem som vann.

Eftersom det var många barn i olika åldrar och med olika mycket erfarenhet som ville vara med så delade vi upp barnen i två olika klasser. Första klassen var till för de mindre som vill ha med en ledare samt rida en simplare bana och den andra klassen var för de lite äldre barnen som kunde rida själva. Då är det även en svårare bana med lite klurigare gömställen för kycklingarna.

När alla barnen hade ridigt hjälptes vi åt att plocka undan allt och ta hand om hästarna för att sedan gå upp till cafeterian och uträtta prisutdelning. Alla deltagare fick både en rosett och ett litet pris från Pollux. Vi ledare och ansvariga avslutade även med att fika tillsammans barnen.

 

Spökjakt

Varje år anordnar ungdomssektionen en spökjakt. Den har varit mycket populär varje föregående år och även detta år. Det var ungefär 15-20 barn som hade anmält sig till årets spökjakt. Vi brukar planera och genomföra två spökjakter för både de yngre och de äldre barnen.

De yngre får gå runt hagarna på tipspromenad och busa med de snälla spökerna, när det fortfarande är lite ljust ute och de äldre barnen får lyssna på spökhistorier och sedan gå en slinga i den mörka skogen samtidigt som de har en uppgift under vandringens gång. I år var det inga som hade anmält sig på lilla spökjakten utan det var bara anmälningar på den stora. Stora spökjakten börjar med att en från oss i US börjar med att läsa spökhistorier för barnen i ridhuset.

Det var släkt och de fick sitta i en cirkel runt en marschall medans de fick höra på gamla historier om klubben. Medans barnen lyssnade på läskiga spökhistorier så klädde vi andra i US ut oss till med olika masker och kläder för att se så läskiga ut som möjligt. Barnen har tidigare varit väldigt tuffa under vandringarna så i år ville vara lite extra utklädda. Därefter började de som skulle skrämmas att placera sig ute i skogen kring vår galoppslinga där barnen skulle gå. 

Innan barnen kom hade vi förberett promenaden genom att lägga ut marschaller med långt mellanrum vilka de skulle följa.
Efter spökhistorierna i ridhuset delades barnen upp i två grupper för att alla inte skulle gå på samma gång. De fick även ha med sig en vuxen som såg till att alla barnen gick tillsammans och rätt väg. Vi hade skrivigt på anmälningslappen att de inte fick ha ficklampor med sig och att de skulle ha lämpliga skor för att kunna gå ute i hagen. Innan de gick ut så fick de två grupperna en uppgift. De skulle samla bokstäver under promenaden. Bokstäverna skulle ligga i påsar vid marschallerna och när de sedan kom tillbaka till ridhuset och upp i klubbens cafeteria så skulle de bilda ett ord utav bokstäverna. Det var därför viktigt att de skulle få med sig alla bokstäver.

Vi släppte sedan iväg barnen på deras vandring genom skogen. Barnen blev rädda när vi skrämde dem och de lyckades få med sig alla bokstäver samt lista ut ordet. Efteråt så gick vi upp i cafeterian och fikade tillsammans, som vanligt med chokladpudding och grädde. Därefter hade vi prisutdelning och alla barnen fick ett diplom och en liten godispåse. Det var en jätterolig kväll med nöjda barn och medlemmar i US.

 

Övernattning med tacos

Vi har under året haft ett antal övernattningar som är mycket populära bland barnen på klubben. En av dessa var en så kallad ”tacoövernattning”. Då vi lagade tacos och lekte lekar med barnen. På våra övernattningar och andra aktiviteter jobbar vi i US mycket med att alla ska hålla ihop och ingen ska bli utanför för att skapa ett riktigt bra gemenskap i gruppen och bland barnen.

På övernattningarna brukar vi vara 15-16 stycken. Vi lagar oftast mat tillsammans och sedan får barnen komma med förslag på lekar. Vid denna övernattning ville de ha tävlingar utan häst i ridhuset så vi byggde upp hinder och började låtsas att vi hade hopptävling. Barnen hoppade banan glatt, vi spelade musik och hade en speaker. Efter tävlingen korades en vinnare och alla andra blev tvåor. De fick både rosetter och priser och sedan fick de springa ärevarv till publikens jubel och musik.

Vi genomförde även några andra tävlingar innan vi och barnen lade oss i vår förläggning för att sova. Morgonen där efter berättade barnen att de hade haft så roligt att de ville stanna en natt till och självklart fick de göra det. På dagen lånade vi några av ridskolehästarna för att gå ut till hagen med dem. I hagen tränade vi på hur man skulle göra om hästen blir rädd och om hur man ska leda den på säkraste sätt. US försöker som sagt ha ett säkerhetstänk hela tiden och vill ärna lära andra.

Sen på kvällen hade vi mer tävlingar liknande tävlingarna på kvällen innan. Nästa dag åkte barnen hem trötta men glada och nöjda. US medlemmarna upplevde även de en rolig helg med barnen på klubben.

 

Kalas i stallet

Under 2012 anordnade vi tre kalas för barn som fyllde år och vill fira det i stallet bland hästarna. När vi anordnar ett kalas erbjuder vi ridning, innehållande skritt, trav och lite kluriga labyrinter, stafetter m.m. Om det är barn som aldrig ridit förr har alla ledare och innan ridning går vi igenom allt de bör veta innan de sitter upp. Vi berättar även hur man skall bete sig bland hästarna och när man rider, för att ha ett så bra säkerhetstänk som möjligt.

Om de har ridigt förut så får de om de vill rida utan ledare men vi går ändå igenom hur man skall vara i stallet och på hästryggen. Vi erbjuder även olika sorters lekar. Vi försöker då att vara så påhittiga som möjligt och leka nya lekar om de troligen inte har lekt förut. ”Lekarna” kan visa sig vara skattjakt, tipspromenad med utmaningar eller blindbockshinderbana i ridhuset.

Vi tar hand om barnen i ungefär två timmar innan de får gå upp till klubbens cafeteria och fika tillsammans med sina föräldrar. De tre kalasen som vi haft i år har genomfört har avslutats med glada födelsedagsbarn och inbjudna gäster. Hästarna har skött sig och vi har försökt att vara så glada och inbjudande till fler kalas som möjligt.

Prova-på-dag för både vuxna och barn

Under våren har vi haft prova-på-dagar för både vuxna och barn. Under de dagarna har vi haft både teori och ridning. På teorilektionerna har vi haft säkerhets-tema för både barnen och de vuxna. Då vi berättade om hästen som flockdjur, hur man skall vara bland hästar, på läktaren och även hur man skall vara uppe på hästryggen. Innan ridning visar vi hur man gör i ordning sin häst, borstar, sadlar och tränsar och även då har vi ett säkerhetstänk.

När alla har satt på sig hjälm och säkerhetsväst och hästarna är klara så leder vi ut hästarna i ridhuset och håller i en lektion för nybörjarna. Vi visar och berättar hur de skall göra för att kunna få hästen att gå framåt, svänga och stanna. Efter lektionen (lektionerna om de är många deltagare) får de hjälp åt att ta hand om hästarna och städa i stallet innan de får gå upp till cafeterian och fika. Vi anordnar dessa dagar för at locka nya elever och även för att ge kunskap om säkerhet, hästen och ridning. Under dessa dagar har vi haft väldigt roligt, hästarna som vi väljer att använda är mycket vana med nybörjare och de har skött sig galant, som vanligt. Det har varit mycket trevliga prova-på-dagar!

 

Luciashow 2012


När det närmade sig Lucia på klubben så började alla fundera på om det skulle bli någon show. US har bara varit med och hjälpt till på något hörn förut. Annars har det varit de äldre som har gått på gymnasiet och deras lärare som har gjort programmet och så.

Men nu när vi inte hade något gymnasium längre och de flesta som satt i stora styrelsen borta och ingen annan verkade ”orka” ta tag i det hela och eftersom att det är ganska lite personal på klubben så blev det svårt att fixa ihop folk som kunde hjälpa till. Vi i US tyckte verkligen att det skulle bli en luciashow så vi tog tag i det hela. Vi var ca 6 stycken tjejer i ålder 14-17 som tog tag i showen och gjorde ett program. Det tog lite tid eftersom att vi behövde hästar, hjälp på banan osv... Vi hade en massa små möten där vi satt och försökte knåpa ihop ett fungerande program. Till sist hade vi ett program som fungerande med bland annat jokerhoppning, utdelning av priser, dressyruppvisning, luciatåg och lite andra små nummer.

Någon vecka innan fixade vi även en kadrilj som innehöll ungdomssektionen och 6 stycken hästar. Vi tränade ca 4 gånger till häst och sista gången satt den perfekt! Vi ryttare hade på oss onepiece och solglasögon och red till låten gangnam style på uppvisningen.

Det var mycket förberedelser inför showen. Vi skulle planera vilka hästar vi kunde använda och i vilken ordning alla nummer skulle komma. När dagen var kommen så var alla där ganska tidigt och fixade med allt. Hästar skulle ridas fram, det skulle pyntas och städas på läktaren, ljus och ljud skulle också fixas.

Showen startade med hoppningen som funkade helt utan kaos, alla hästar skötte sig perfekt! Läktaren var full och vi var lite oroliga för att någon häst skulle bli lite rädd för publiken men ingen reagerade speciellt starkt på det. Vi i US sprang runt och bytte om titt som tätt eftersom att inget nummer var utan någon utav oss i US. Showen avslutades sedan med ett luciatåg som var superfint enligt publiken! Sist men inte minst hade vi också gratis prova på ridning, perfekt sätt att locka nya ryttare till klubben.

När showen var slut kunde vi alla pusta ut och fira att vi klarade en hel luciashow som vi hade  kommit på och ordnat nästan helt själva. Vi hade såklart hjälp av fler folk och det är vi mycket tacksamma för, annars hade det inte blivit någon show.

 

Sedan hade vi såklart våra underbara hästar från klubben som skötte sig exemplariskt. Vi var verkligen jättenöjda med dem, bättre hästar får man leta efter!

Dessa var år 2012´s aktiviteter på Vansbro Ryttarsällskap. Vi i ungdomssektionen har utvecklats som ledare och vi har tjänat in en stor summa pengar som vi skulle kunna köpa en ny sadel, häst eller belöna oss själv för. Vi hoppas som sagt att 2013 kommer bli ett lika lyckat år som detta och att vi kommer utvecklas ytterligare!

 

 

Ordförande
Emelie Eld



______________________________

 

 

Sekreterare
Elsa Munters-Isaksson

__________________________

 

 

Verksamhetsberättelse 2012 för Vansbro Ryttarsällskap Servicesektionen

Servicesektionen har under 2012 haft varierande framgångar. Våren fungerade bra då vi fortfarande hade Emma Säther som ansvarig för verksamheten. Efter de drastiska nerdragningar vi tvingades göra inför höstterminen har vi dessvärre inte kunnat bemanna cafeterian vid andra tillfällen än tävlingar och läger.

VRS har genomfört sex tävlingshelger vilket även gett servicesektionen ett välbehövligt tillskott. I augusti gästades vi av RBU Uppsala och serverade dem lunch och fika under deras vistelse. Under hösten gästades vi av ”Sundsvallsgänget” som förlagt sitt ridläger till oss i många år, till dem serverades helpension + logi. Året avslutades med att Dalarnas Ridsportsförbund valde att förlägga en träningshelg för Gunilla Byström hos oss, även dessa serverade vi helpension + övernattning.

 

Verksamheten har under 2012 gett ett överskott på 33 051 kr.

 

Dessvärre har servicesektionen av olika anledningar tappat ledamöter vilket gjort att ansvaret för sektionen legat på huvudstyrelsen. Inköp, planering, städning samt bemanning har därför varit bristfälligt.

 

Målet för 2013 är:

  • Full bemanning av ledamöter och suppleanter
  • Cafeterian ska vara öppen alla riddagar och tävlingsdagar
  • Involvera föräldrar i större utsträckning

 

 

För servicesektionen/Huvudstyrelsen

 

 

Anna Munters Ordf.

 

 

 

Verksamhetsberättelse 2012för Vansbro Ryttarsällskap Tävlingssektionen

Under 2012 har TS bestått av: Karin Andersson, Jenny Lissjanis, Kini Westberg, Marianne Westberg, Carina Backman, Maria Gustavsson, Eleonore Hagström, Elin Larsson och Tina Halvarsson.

 

Tävlingssektionen har under året genomfört fjorton tävlingsdagar, varav en i hoppning och resten i dressyr.

 

Under våren arrangerades bla gymnasie-DM i dressyr där SMR09 hade fina framgångar. I den individuella klassen blev Ellinor Brors och Jazz silvermedaljörer och i lagtävlingen red Ellinor, Lisa och Jessie till sig ännu ett silver. VRS arrangerade även gymnasie-DM i hoppning där Josefin, Elin och Lisa segrade i lagtävlingen

 

I juni arrangerades traditionsenligt det regionala/nationella dressyrmeetinget där vi fick relativt mycket starter och därmed också en god vinst i slutänden.

 

Under höstterminen genomfördes två dressyrhelger med bla DM för ponnyer som alltid är populärt bland ryttarna.

 

Som summering av den ekonomiska sidan har TS, efter sammanställning av 2012 genererat en vinst på drygt 200 000 kr. Vår ambition är att försöka göra minst lika gott 2013 där vi kommer att ha åtta tävlingsdagar men med lagtävlingar och ännu ett DM som vi hoppas kommer att locka starter.

 

Tävlingssektionen vill i år igen tacka alla funktionärer som ställer upp på våra tävlingar. Stor som liten insats; före, under eller efter är lika välkommen, uppskattad och viktig. Utan alla våra frivilliga funktionärer skulle inte tävlingarna vara genomförbara, så än en gång tack. Vi får ofta mycket beröm från ryttare och domare för våra trevliga funktionärer och ni är en stor anledning till att många tävlande återkommer till Uppsälje år efter år.

 

 

Tävlingssektionen Vansbro RS/Tina Halvarsson


 

 

Verksamhetsberättelse 2012för Vansbro Ryttarsällskap

År 2012 har inneburit förändringar för föreningen i samband med att gymnasieutbildningen lades ned. Arbetet med verksamhetens omorganisation och målet att enbart bedriva ridskola hösten 2012 har pågått under hela året. Under våren lades ett stort arbete ned för att få kommunens politiker och tjänstemän medvetna om hur bra vår verksamhet är. VRS bjöd in politiker och allmänhet till Öppet Hus i samband med KM i hoppning den 16 maj, vilket blev en trevlig kväll på anläggningen. Även besök vid politiska partimöten gjordes för att informera och för att svara på frågor om verksamheten.

Ett annat stort arbete för styrelsen har varit att anpassa personalstyrkan och hästantalet utifrån de ekonomiska ramarna; detta påbörjades redan i början av året då personalen varslades. Föreningens alla medlemmar har hjälpt till att få in pengar genom att sälja NewBody, Rabatthäften, Plastpåsar, Chokladhästar och Bingolottos Julkalendrar.

 

Årsmötet hölls i cafeterian den 29 februari med sedvanliga årsmötesförhandlingar.

 

 

Styrelsen bestod av följande medlemmar 2012-12-31:

 

Ordförande                            Anna Munters

Vice ordförande                      Emelia Frimodig

Sekreterare                            Helena Thorwall                                      

Ledamot                                Stina Munters

Ledamot                                Johanna Lilja Frimodig

Ledamot                                Anneli Hultgren Olsson

Ledamot                                Elin Olsson

 

Suppleant                               Veronica Willman                                   

Suppleant                               Tryggve Olsson                                                                         

Suppleant                               Pernilla Gomersson

 

Följande styrelsemedlemmar avgick under verksamhetsåret:

 

Therese Runberg            Ledamot                             Avgick i Juni

Linda Lundqvist              Suppleant                            Avgick i Juni

Övriga:

 

Lovisa Thorwall                      Ledamot i styrelsen för ungdomssektionen

Emma Säther                         Ledamot i styrelsen för servicesektionen

Madelene Larsson                   Ledamot i styrelsen för tävlingssektionen

Valberedningen

Valberedningen bestod av Madelene Larsson, Emma Säther samt Karin Andersson (sammankallande).

Sammanträden

Under verksamhetsåret 2012 har styrelsen haft 14 styrelsemöten och ett Årsmöte med påföljande konstituerande styrelsemöte.

Ytterligare möten under 2012 är två personalmöten, två möten med kommunledningen, fem möten med fackförbundet Kommunal och ett Medlemsmöte.

 

Med anledning av arbetet med ny organisation inför hösten har styrelsen haft möte med konsult Lars-Gösta Nauclér vid ett tillfälle, då även Gunnar Magnusson deltog från Kommunledningen.

 

 

Medlemmar

Antalet medlemmar var den 31 december 181 st; en ökning med 12 medlemmar från år 2011.

 

 

Vinnare av stora medlemslotteriet

Vinnare av stora medlemslotteriet för inbetalda medlemsavgifter år 2011, blev Roland Holgersson.

 

Sektioner

Under 2012 hade VRS 3 sektioner enligt följande:

 

Tävlingssektionen

Christina Westberg (sammankallande), Marianne Westberg, Carina Backman, Kämp Elin Larsson, Maria Gustafsson, Jenny Lissjanis, Tina Halvarsson (sekreterare), Eleonor Hagström, Karin Andersson, Madelene Larsson.

 

 

Servicesektionen

Emma Säther (sammankallande) avgick aug-12, Camilla Thunell avgick aug-12, och Pernilla Gomersson. Under hösten 2012 tillkom Anna Munters, Irene Gustavsson och Josefine Engström.

 

 

Ungdomssektionen

Emelie Eld (ordförande och sammankallande), Lovisa Thorwall, Emmy Ohlsson, Ellen Lundgren, Elsa Munters Isaksson, Agnes Elofsson, Madeleine Andersson.

Suppleanter, Ellinor Brors, Moa Olsson och Katarina De Wall.

 

  

Säkerhetsansvarig

Roland Holgersson

 

PR-ansvarig

Helena Tenstam och Anna Munters

 

Revisorer

Gösta Lindkvist samt Stig Grosshed, PWC.

Revisorssuppleant, Jan Andersson.

 

Personal

Marianne Westberg

Ridskolechef och gymnasieansvarig                             

Anställd t o m 2012-06-30

 

 

Christina Westberg

Stallchef                                                                                

Ny tjänsteomfattning fr o m 2012-07-01: 70%

Tidigare: 100%

 

Karin Andersson

Ridinstruktör                                                                                      

Omfattning: 100%

 

 

Helena Tenstam

Administratör/Kontorist                                               

Ny tjänsteomfattning fr o m 2012-07-01: 40%
Tidigare: 75%

 

Roland Holgersson

Vaktmästare/Hästskötare                                              

Omfattning: 100%

 

Emma Säther

Städ- och köksansvarig                                                 

Anställd t o m 2012-06-30

                                                                

Hästar 2012-12-31

Totalt 13 hästar, varav 2 A- & B-ponnyer samt 5 st C- & D-ponnyer.

 

Ridskolans verksamhet

  • Gymnasieutbildning VT-12 (åk 3)
  • Lektionsridning som bedrivs måndag-fredag, några rider i mindre grupper med max 4 st elever/grupp.
  • Miniridskola
  • Handikappridning
  • Träning i hoppning och dressyr för Marianne Westberg tom oktober -12
  • Träning i dressyr för Dan Aspegren, VT -12
  • Islandshästträning för Styrmir Snorrason
  • Träning i hoppning för Jenny Blixt

 

 

Uthyrning

 

  • Uthyrning av förläggningen genom VisitDalarna/Tursitbyrån till arrangemangen Vansbrosimningen och Pepes Cup.
  • Uthyrning av ridhus, stall och förläggning till Dalarnas Ridsportförbund 22-23 sep.
  • ”Bed & Stable” - stallplats och förläggning uthyrda till genomresande familjer vid ett par tillfällen.

 

Arrangemang anordnade under 2012

 

  • Föreningen hade under verksamhetsåret 15 tävlingsdagar samt 2 st KM (hoppning och dressyr) och 3 st Pay´n Jump-tävlingar.
  • Flera dagridläger samt ett handikappridläger.
  • Ungdomssektionen har anordnat ett flertal olika aktiviteter under terminerna.
  • Julskyltning i Vansbro med tomtetåg (ponnyridning med privata hästar).
  • Luciashowen hölls den 16 december. Årets Lucia Elsa Munters Isaksson kröntes av vice ordf. Emelia Frimodig.

 

Genomgångna kurser i distriktets och förbundets regi

 

3 maj             DRsF              Fortbildning ”Working Equitation”, Uppsala (KA)

10-11 nov      DRsF              Ungdomsledarkurs ULK, steg I, Mora (LT, EE, MO)

10 dec           DRsF              Tränar- & Ridlärarfortbildning, Rättvik (KA)                                      

 

Investeringar under 2012

 

  • Boxrenoveringar i gamla stallet

 

 

Intäkter

 

Se bilaga

 

 

Ridgymnasiet

 

Gymnasieutbildningen läggs ner i och med att Åk3 tar studenten VT-12.

Stor vikt har lagts vid att de elever som finns kvar ska få god kvalité på sin utbildning.

 

 

Idrottslyftet

 

  • ”Prova på Ridsport”,  Berghedens skola
  • ”Talangprojekt”
  • ”Lilla och Stora Hästkunskapsskolan” 

 

 

Styrelsen vill rikta ett varmt TACK till alla medlemmar som på olika sätt hjälpt till och bidragit till att verksamheten är vad den är idag. Utan er insats vore det en omöjlighet.

 

Styrelsen vill också framföra ett stort TACK till de anställda för ett gott samarbete och för er fina dagliga arbetsinsats det gångna året. Utan er insats vore det också en omöjlighet för verksamheten att fortgå med sin fina status vi har idag! Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete .

 

Tillsammans är vi Vansbro Ryttarsällskap!

 

TACK till Er alla!

 

 

 

 

 

För Vansbro Ryttarsällskaps Styrelse

Dala-Järna den 27 februari 2013

 

 

 

                                                                

Helena Thorwall / Helena Tenstam

Uppdaterad: 15 APR 2013 21:55
Skribent: Anna Munters

 

Bildresultat för sveden trä

 

Dalafloda Trägolva

Bildresultat för gutz.se

Bildresultat för Metrona AB

 

Flottaren

 Bildresultat för lyko

  Bildresultat för modebacka

 

Bildresultat för byggshopen vansbro

 

Bildresultat för Hästkliniken Romme

 

Bildresultat för Sadeldoktorn AB

 

 

 

Sisu

 

 agria

 

Postadress:
Vansbro RS - Ridsport
Uppsälje 75
78051 Dala-järna

Kontakt:
Tel: 0281-14161
Fax: 0281-14161
E-post: This is a mailto link

Se all info